zaterdag 9 augustus 2008

KDE 4.1 - Toch over naar KDE?

Al vaker heb ik getracht de stap te maken naar de kde desktop omgeving, geen idee waarom, GNOME voldoet prima, maar op de een of andere manier trekt KDE mijn toch. Vreemd? Misschien, maar met de release van kde 4.1 toch maar weer eens de kubuntu-kde4-desktop geinstalleerd. Natuurlijk moest ik eerst deze line toevoegen aan de sources.list file:

 deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu hardy main

Hoe? in de terminal geef je in: sudo gedit /ect/apt/sources.list


Daarna plak je bovenstaande regel in het geopende tekst-document, opslaan en klaar. Dan nog even in de terminal sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade. Dan sudo apt-get install kubuntu-kde4-desktop en voila, de kde4.1 desktop is te kiezen via sessions. Na de eerste herstart kreeg ik gelijk problemen met gebroken packages in sunaptic. Gelukkig na een update waren deze meldingen weg, probleem loste zich vanzelf op. Voor details over de foutmeldingen zie deze post op het ubuntu-nl forum: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/30245


Ok, nu even uitloggen en in sessions kiezen voor kde4, en ja hoor, dekde4.1 desktop omgeving wordt gestart. wat mij meteen opvalt is de looks van kde 4.1. het thema, de achtergrond, het is ziet er echt super uit!! Allereerst maar eens de taakbalk onderin aanpassen, dat is nog even wennen, maar uiteindelijk lukt dat wel. Ook het start menu heb ik teruggezet naar de oude kde 3.5 format, een stuk overzichtelijk wat mij betreft. Maar toch, ik merk dat ik zo gewend ben aan gnome, dat je toch snel dingen onhandig vindt, bepaalde instellingen kun je niet vinden. Maar goed, potentie heeft het zeker, als is het wel heel erg wennen. Ik schrijf het nog niet af, zeker niet, maar voorlopig vlijft het hier nog gnome.



 


 


 


 


 


 


 


 


 


klik hier voor een grote afbeelding

2 opmerkingen:

  1. Ik vind persoonlijk dat kde veel te veel naar windows (vista) toegroeit (wat de look betreft natuurlijk, wat er achter zit is natuurlijk stukken beter), voor wie windows gewoon is is dit natuurlijk iets goed om de drempel te verlagen, maar ik heb zo toch mijn twijfels, ik wil linux omdat het beter is dan windows, niet omdat deze zeer hard op windows trekt..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. KDE is niet bedoeld om op Windows te lijken. Dat dacht ik nog toen ik voor het eerst KDE3 zag, maar ik weet nu wel beter.

    Elke desktop environment kun je met wat aanpassingen op Windows laten lijken. Alle desktops, of ze nou op Linux zijn of op Windows, hebben namelijk dezelfde vaste onderdelen: bureaublad, menubalk, etc. Dus dat is inherent aan het systeem. Anders kun je beter command-line gaan draaien.

    KDE kiest zijn eigen stijl, maar ik vind die stijl wel op hetzelfde visuele niveau als Windows Vista: hoge kwaliteit artwork (bijv. mooie iconen), mooie menu's, animaties, enz.
    Een desktop environment als Xfce (en eigenlijk ook Gnome) is niet van dat niveau, die ziet er vaak nog wat droogjes en sober uit.
    Neemt niet weg dat XFCE toch mijn favo desktop environment is.

    BeantwoordenVerwijderen