dinsdag 3 juni 2008

Puppy linux HD Install

In een eerdere post heb ik al eea verteld over de mini-distro Puppy linux. Hier zal ik uiteenzetten hoe je Puppy kunt installeren op je HD. Niet de live versie dus ,aar gewoon installeren als main OS (operating system). Puppy is een prima alternatief voor XP en werkt prima op oude pII systemen met een RAM van 128 MB (lager niet getest).

  • Doe de CD van Puppy in je pc en start opnieuw op. Zorg er voor dat in het BIOS de cd-rom speler als eerste Boot staat ingesteld.

  • Nu gaat puppy starten vanaf de livecd

  • kies qwerty toetsenbord (of ander als je dat wilt)

  • kies voor Xvesa

  • Kies je schermresolutie (hier getest met 1024x768 )

  • Nu heb je het bureaublad van puppy voor je. Klik met je re-muisknop op het bureaublad en kies voor setup-puppy universal install

  • Kies de juiste HD en klik op OK

  • In het volgende venster kies je voor Gparted- dan in het nieuwe venster: OK

  • Kies de unallocated partition aan die je wilt gebruiken voor de installatie van puppy (in mijn geval was er maar 1 partitie en die wilde ik helemaal gebruiken)

  • Klik nu op NEW

  • Dan Create

  • Kies daarna weer de unallocated partitio aan en kies weer new

  • Kies nu de HD grote die je wilt hebben (zoals gezegd hier heb ik voor de hele HD gekozen)

  • Gparted maakt nu een nieuwe partitie aan /dev/hda

  • Gparted is klaar: Close

  • Sluit Gparted

  • Kies wederom voor: Klik met je re-muisknop op het bureaublad en kies voor setup-puppy universal install

  • Kies nu install HD

  • Install Puppy to hda1

  • ok

  • Full install

  • Puppy gaat installeren

  • Na een tijdje komt het installatie programma op met Boot options

  • Kies install GRUB

  • Install

  • OK

  • Simple - ok

  • Standaard - ok

  • Select GRUB partition: Hda1 - OK

  • Kies: Root - ok

  • GRUB install succesvol - ok

  • NO

  • Installatie van Puppy is klaar

  • Reboot nu de PC

  • Save to file - klik hier door het menu heen en kies een backup bestand: bijvoorbeeld: backup_puppy

  • Kies een aantal keer voor yes

  • Haal de cd uit de pc (of unmount de iso-file bij installatie in Virtualbox) en reboot de pc.


Nu is puppy linux geinstalleerd op je pc. Eventueel kun je EZ-pup nog downloaden en installeren, hier zitten een aantal hele mooie thema's in, en een echt XP thema. EZ pup is hier te vinden. Het is een pet file en dus te installeren via de installer van Puppy linux.

LET OP: wanneer je Puppy wil installeren over een oude versie heen,  dan eerst puppy opstarten in de toram modus. (compleet in het werkgeheugen). Op deze manier kun je de schijf unmounten en opnieuw genruiken voor installatie!! (dank Johan voor je TIP!!)

Andere mogelijkheid is om bijvoorbeeld een CD met DSL (damnsmalllinux) in je cd lade te doen en te rebooten. Na opstarten DSL vai d eroot-terminal CFDISK starten en je partitie deleten, zo heb ik het gedaan, werkt ook goed.

Succes!!

15 opmerkingen:

  1. hallo beste mensen ergens in november 2008 begaf mijn laptop het (acer aspire 5315) en ja het was het al om bekende windows vista home waar ik toch niet echt aan kon wennen dus besloot ik maar om linux uit te proberen wat ik een paar jaar eerder al geprobeerd had op een oude pentium 2 eerst was het ubuntu maar dat vond ik nog al moeilijk en toen heb ik mandrake linux 10.0 geinstalleerd daar heb ik veel van geleerd en veel dingen onthouden en de uistraling beviel me goed maar dan satp je toch weer terug op windows xp want ja zeg nou zelf alles gaat automatisch en na een tijdje weer dat juekende gevoel van he het is toch wel iritand je kunt nagenoeg niks naar je hartelust aan wenden erg statische programmas die alles heel traag maken al het was 25 november en ik stuite op puppy linux en dat moest wel zo verdomde snel wezen als een straaljager die op steeg en in het ram geheugen ingeladen werd nou dus ik erg onder de indruk van die uit drukking dus ik downloaden die happ puppy linux 4.11 en ja wat was dat snel en zo simpel en de eenvoud heerlijk geweldig grandioos alleen was ik teleurgesteld dat ik het niet voor elkaar kreeg om puppy als boot van de harde chijf ipv van een live cd nou laten we hopen dat de nieuwe puppy 4.2.1 wel makkelijker is te instaleren op de hd en met jullie tekst erbij over hoe het moet want de grafische uitstraling heeft mij overdonderd nou ik laat jullie nog weten of het lukt om pup 4.2.1 teenpup versie op mijn hd te instaleren

    met vriendelijke groeten

    anton tel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ok nu heb ik dus alles gedaan zoals het hier stond en ik kan nog steeds niet zonder cd opstarten want als ik dan opstart dan zegt die no booting kernel insert boot disk

    kan iemand mij hier mee helpen ???

    ps dit is wat ik gelezen heb en opgevolgd heb

    Puppy linux HD Install

    In een eerdere post heb ik al eea verteld over de mini-distro Puppy linux. Hier zal ik uiteenzetten hoe je Puppy kunt installeren op je HD. Niet de live versie dus ,aar gewoon installeren als main OS (operating system). Puppy is een prima alternatief voor XP en werkt prima op oude pII systemen met een RAM van 128 MB (lager niet getest).

    * Doe de CD van Puppy in je pc en start opnieuw op. Zorg er voor dat in het BIOS de cd-rom speler als eerste Boot staat ingesteld.
    * Nu gaat puppy starten vanaf de livecd
    * kies qwerty toetsenbord (of ander als je dat wilt)
    * kies voor Xvesa
    * Kies je schermresolutie (hier getest met 1024×768 )
    * Nu heb je het bureaublad van puppy voor je. Klik met je re-muisknop op het bureaublad en kies voor setup-puppy universal install
    * Kies de juiste HD en klik op OK
    * In het volgende venster kies je voor Gparted- dan in het nieuwe venster: OK
    * Kies de unallocated partition aan die je wilt gebruiken voor de installatie van puppy (in mijn geval was er maar 1 partitie en die wilde ik helemaal gebruiken)
    * Klik nu op NEW
    * Dan Create
    * Kies daarna weer de unallocated partitio aan en kies weer new
    * Kies nu de HD grote die je wilt hebben (zoals gezegd hier heb ik voor de hele HD gekozen)
    * Gparted maakt nu een nieuwe partitie aan /dev/hda
    * Gparted is klaar: Close
    * Sluit Gparted
    * Kies wederom voor: Klik met je re-muisknop op het bureaublad en kies voor setup-puppy universal install
    * Kies nu install HD
    * Install Puppy to hda1
    * ok
    * Full install
    * Puppy gaat installeren
    * Na een tijdje komt het installatie programma op met Boot options
    * Kies install GRUB
    * Install
    * OK
    * Simple – ok
    * Standaard – ok
    * Select GRUB partition: Hda1 – OK
    * Kies: Root – ok
    * GRUB install succesvol – ok
    * NO
    * Installatie van Puppy is klaar
    * Reboot nu de PC
    * Save to file – klik hier door het menu heen en kies een backup bestand: bijvoorbeeld: backup_puppy
    * Kies een aantal keer voor yes
    * Haal de cd uit de pc (of unmount de iso-file bij installatie in Virtualbox) en reboot de pc.

    Nu is puppy linux geinstalleerd op je pc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Anton

    Hallo, ik had exact hetzelfde probleem als jij.
    Kijk even met een partitiontool of de HD waarop je Puppy hebt geïnstalleerd wel active staat. Bij mij was dit nml niet het geval, vandaar dat het bij mij niet werkte.
    Veel succes en groetjes van (ook) een puppy newbe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Johan Nagtegaal28 juli 2009 om 03:08

    Hallo Idzme,

    Al verschillende keren heb ik gebruik gemaakt van jouw uitleg voor de installatie van puppy. Ik had het uitgeprint en ergens bewaard. Heel handig zo’n stappenplan. Nu was ik het effe kwijt en dus weer teug naar deze site om het opnieuw te gebruiken.
    Maar nu wil het geval dat bij mij al een oudere versie van puppy geïnstalleerd was. (naast Windows xp en Ubuntu) Nu wilde ik de laatste gaan gebruiken.
    In dat geval werkt je lijstje niet omdat je namelijk eerst de partitie zou moeten unmounten en dat gaat dus niet omdat ie in gebruik is.
    Je moet dan eerst puppy opstarten in de toram modus. (compleet in het werkgeheugen) en dan lukt dit wel en kun je jouw lijst verder gebruiken.
    Is het een idee om dit in je verhaal op te nemen? Misschien dat anderen tegen het zelfde oplopen.

    Groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Johan,

    toeval wil dat ik hier een oude laptop heb liggen waar ik ook puppy op heb staan en nu een nieuwe versie wilde installeren, had hetzelfde probleem..
    dank voor je tip, zal het toevoegen aan de uitleg!

    groeten,
    Idzme (bas)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Johan Nagtegaal29 juli 2009 om 14:01

    Hoi Bas,

    na veel zoeken en zwoegen is het toch gelukt.
    De eerder genoemde functie toram zat niet in het lijstje. Dus pfix=ram geprobeerd...deed het niet. Toen gewoon gestart en de universele installer gestart. Die gaf aan dat inderdaad puppy draaide en een volledige instal niet kon. Wel optie 1...en dat bleek de frugal. Dat gedaan. Maar dan moet je nog grub aanpassen. En dat lukte weer niet in ubuntu. Heb toen via een omweg het gedaan. Tis niet te geloven. Met de disc puppy opgestart en toen via puppy de grub menu list gewijzigd zoals aangegeven.
    EN JA HOOR, toen pc opnieuw opgestart en de juiste optie zat netjes in de lijst van grub.

    Are you with me?????

    Sorry ik kon het niet korter
    Dus die roodgeletterde regels kloppen niet helemaal.
    Je zou dus dan een frugal instal moeten doen....of eerst een nieuwe schone partitie moeten maken en dan een complete instal......

    jas toch???

    groeten,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Johan,

    vanavond ook weer bezig geweest met installeren van puppy op een oude p3 laptop. Werkte nu wel goed...ik heb de live cd van DSL eerst gestart, toen via cfdisk de partitie gedelete, daarna nieuwe puppy install werkte prima. Krijg alleen mijn wireless netwerk niet aan de praat (sitecom wl 112) Zie wel netwerken maar verbinden gaar tot nu toe nog niet, terwijl ik wel een IP adres krijg ARE YOU WITH ME :-)

    gr bas

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Johan Nagtegaal31 juli 2009 om 13:16

    Das mij , by the way, ook nog never gelukt. Maar gelukkig hebben we ok nog wat draadjes lopen zo hier en daar....
    succes,

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat schept verwachtingen, haha NOT!! na ja, dan maar via een draadje idd....

    mocht ik een oplossing krijgen laat ik het weten..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Puppy-gebruikers :-)

    Ook ik heb dágen en dágen gezwoegd om Puppy op de HD te krijgen maar het wilde me alsmaar niet lukken. Totdat ik bovenstaande checklist vond! Ik heb Damn Small Linux gedownload en kreeg ik cfdisk op de volgende manier aan de gang:

    - klik rechtermuis in het buroblad van DSL
    - kies XShells > Root access > Dark
    - type cfdisk
    - delete de partitie en maak een nieuwe bootable aan, vergeet niet na elke opdracht write te kiezen om de opdrachten door te voeren
    - Reboot en Puppy komt tot leven als je op enter klikt bij de startup op: Linux /dev/sda1

    Damn Small Linux is trouwens intrigerend, het start op als een computer uit een James Bond film uit 1965 :-)

    Net toen ik dacht dat de HD wel volledig leeg moest zijn, omdat ik na 4 keer proberen pas snapte hoe cfdisk werkte, startte Puppy op vanaf HD. Wonderbaarlijk :-D

    Wat ik nu dus geleerd heb is hoe een nieuwe lege en bootable linux partitie aan te maken. Dat kan het beste met een niet slechts vanaf cd/dvd-rom werkend OS.

    Ik heb verschillende Linux distributies getest maar alleen Puppy pakt meteen het draadloze netwerk op via de PCMCIA kaart, Ubuntu en Kubuntu zien geen wifi netwerken.

    Momenteel gebruik ik Lucid Puppy, en die is werkelijk prachtig en strak en natuurlijk héél snel. De browserkeuze is sterk verbeterd.

    Gr, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aanpassing alinena: niet hoort er niet bij.

    Wat ik nu dus heb geleerd is hoe een nieuwe lege en bootable Linux partitie aan te maken. Dat kan het beste met een slechts vanaf cd/dvd-rom werkend OS.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is het mogelijk om puppy linux te installeren op een lege harde schijf?
    Heb hem via deze link: http://puppylinux.org/main/Download%20Latest%20Release.htm gedownload.
    maar hij geeft steeds aan dat hij geen boot cd vind.

    mvg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is zeker mogelijk, alleen moet je de pc wel instellen dat ie boot vanaf cd.
    Ik heb pouppy ook een keer geinstalleerd vanaf cd op een lege HD.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tot nu toe blijft hij steken bij:

    Making the filesystem usable... depmod

    staat nu zo'n 10min aan denk ik maar ik wacht nog even geduldig af ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vandaag Puppy 5.2.5 op mijn oude laptopje geprobeerd en dat werkte prima (inclusief internet). Het op de harde schijf installeren ging dacht ik ook wel met behulp van het instal-schema uit 2008, maar met meer geluk dan wijsheid want ik moest toch wat dingen doen die ik niet in de instructie vond en waar ik niets van begreep bv bij het grub verhaal (dacht dat grub alleen nodig was bij dual boot, maar ik ben niet zo kundig met pc's). Op enig moment melding dat het geïnstalleerd/klaar was en de cd werd uitgeworpen. Maar toen kwam er nog een dringend advies over sneller opstarten door iets te downloaden van de cd die ik volgens de instructie er acuut weer in moest doen. Er gebeurde wel iets, maar daarna begon hij weer opnieuw met Puppy installeren, dus als de bliksem de cd er weer uit en daarna de laptop herstart. Bios ingesteld op starten van harddisk, maar nee. Hij blijft om een boot-cd vragen. Kan iemand mij verder helpen?

    BeantwoordenVerwijderen