zaterdag 31 mei 2008

XFCE4 - commandline install

Ik heb al iets geschreven over een commandline install met icewm en rox-filer. Toch is dit wel wat ingewikkeld wellicht. Er is een heel goed alternatief voor icewm: Xfce4. Dit is een licht gewicht desktop omgeving, die veel wegheeft van GNOME. Het kleine broertje van Ubuntu-Xubuntu, gebruikt deze omgeving. In dit voorbeeld heb ik een commandline install gedaan mbv de xubuntu-alternate-cd.

na ingelogd te zijn heb ik ingegeven:

sudo apt-get install x-window-system-core gdm xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies thunar firefox kopete thunderbird abiword xubuntu-default-settings ksnapshot

hier is de pc een tijdje mee bezig. Je komt weer in een commandline en nu geef je in:

sudo-reboot

password

Na herstart kun je grafisch inloggen (gdm) en heb je je mini-xubuntu werkend! Natuurlijk moet je nog wel wat aanpassingen doen aan de userinterface, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Dit is mijn desktop na wat geknutsel: (1024-768 afbeelding) - een goed en snel werkende mini-xubuntu met Xfce4 (geinstalleerd in Virtualbox met 128MB RAM.

6 opmerkingen:

  1. Mooi! Hier zie je maar weer eens de simpele schoonheid van Xfce!

    Probeer ook eens de compositor van Xfce's windowmanager Xfwm4. Die geeft mooie doorzichtige vensters en schaduwen, zonder je pc extreem sloom te maken.

    Xfce menu > Instellingen > Configuratiemanager > Vensterbeheer bijstellen > tabblad Compositor en kies dan "Activeer beeld samensmelting"

    Waarschijnlijk zet ik hier nog wel een screenshot van op mijn site.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Double12: bedankt, ik heb dat aangevinkt en gelijk is er niets meer zichtbaar. Aleen het bureaublad :(
    Geen idee hoe ik dit kan verhelpen, reinstall denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ow ik wilde je geen problemen bezorgen.
    Een reinstall zal, lijkt mij, niet nodig zijn.
    Ik denk dat je xfce-panel een beetje is verdwenen.

    Hopelijk kun je op het bureablad nog een snelstarter maken naar naar xfce4-terminal. Met die snelstarter kun je dan de terminal starten. Dan start je het xfce-panel weer door het volgende in te typen:

    xfce4-panel &

    Daarna de terminal openlaten en uitloggen mét sessie bewaren.

    Je zou ook kunnen proberen in te loggen in een terminal (dus niet in een terminal binnen een grafische desktop, maar echt in de terminal), en dan het volgende uit te voeren:

    xfwm4 --compositor=off --daemon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. is al opgelost, bedankt voor je info...was niet bekend met die commando's. heb toch een reinstall gedaan 9goed voor de oefening) kon namelijk helemaal niets meer...wel inloggen in terminal, maar ja...moet je wel weten wat je daar moet intikken :)

    Als je nog meer handige commando's weet, post ze aub bij de post over de terminal!!
    gr idzme

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe heb je die commandline install gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. download en brand de alternate cd van ubuntu. Hiermee kun je een commandline install doen van Ubuntu!!

    alternate cd downlaod:
    http://releases.ubuntu.com/intrepid/

    succes
    idzme

    BeantwoordenVerwijderen