zaterdag 17 mei 2008

Mini-Xubuntu (new)

Ik heb via de commandline install van de xubuntu alternate cd eem basis systeem geïnstalleerd. Om dit systeem werkbaar te maken heb ik de volgende pakketten geïnstalleerd:

sudo apt-get install icewm x-window-system-core icewm-themes rox-filer thunderbird firefox mc menu synaptic update-manager abiword ksnapshot vlc amsn xfce4-terminal conky

geef nu in de terminal het volgende in:

update-menus

NU worden alle geïnstalleerde programma's in het icewm "start-menu" geplaatst.

Icewm windowmanager of XFCE4


Zoals je ziet gebruik ik hier icewm als windowmanager. Deze WM is compact en sneller dan bv xfce4. Wanneer je RAM het toelaat is XFCE wellicht een hele goede windowmanager, omdat deze wat eenvoudiger te gebruiken is dan Icewm. Wanneer je XFCE4 wilt installeren en kunt kiezen bij het inloggen (session) geef dan het volgende in in de terminal:

sudo apt-get install xfce4 xfce4-terminal xfce4-goodies xfce4-default-settings

wanneer je nu uitlogt kies je bij sessions voor XFCE4 ipv Icewm, nu start je systeem op in XFCE4 (xubuntu) Met xfce4 gebruik je als verkenner geen Rox-filer (zie hieronder) zoals bij Icewm, maar kun je gewoon gebruik maken van Thunar bv. Ook het aanpassen van je desktop-wallpaper gaat veel simpeler, door re- te klikken op je buraublad en te kiezen voor desktop-settings.

Rox-filer (Ice-wm)

Als "verkenner" gebruik ik Rox-filer, dit kun je vergelijken met thunar of nautilus. Als je Rox geïnstalleerd hebt zi eje op je bureaublad een icoontje staan: Home. Als je op dat Rox icoon klikt zie je jouw home directory en bovenin een optie [Omhoog]. Daar klik je net zolang op tot je in de root directory bent. Daar zie je een directory Usr. Klik op deze map en ga dan naar de directory Bin. Daar staan alle programma's. De programma's die je op je bureaublad wil hebben sleep je naar het bureaublad. Deze icoontjes zien er niet uit zoals je zou willen, maar dat kun je aanpassen op de volgende manier:

Ga eerst met Rox naar de directory /usr/share. Daar bevinden zich twee directories die van belang zijn:
/usr/share/pixmaps (de meest voorkomende en gebruikelijke iconen)
/usr/share/icons (de iconen die bij de geïnstalleerde thema's in gebruik zijn)

Open met Rox een van deze directories. Klik nu met de rechtermuisknop op het icoon van je bureaublad wat je wil aanpassen. Daar zie je een optie: Set Icon. Er komt nu een venstertje waar je een icoon naartoe kunt slepen. Sleep het gewenste icoontje naar het venster en je zult zien dat het iccon wordt aangepast.

Op deze manier kun je je desktop vorm geven zoals je zou willen.

Wallpaper (ice-wm en rox-filer)

Je wallpaper werkt hetzelfde als de icoontjes: re-muisknop op bureaublad en dan kiezen voor "achtergrond" Nu krijg je weer een venster waar je een Wallpaper (die je hebt gedownload) naartoe kunt slepen. Doe dit weer vanuit Rox (bijvoorbeeld de map /naam/images)

Resultaat op mijn pc:



Download de alternate cd van:

http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/hardy/release/

Voor overige iso's kijk hier:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/ubuntudownloaden/

Veel plezier met je mini-xubuntu!!

3 opmerkingen:

  1. eeuj,
    ik probeer je mini-xubuntu te installere, maar ik kan x-window-system-core niet installere. hij geeft dan aan dat het een virtueel pakket is en dat ik hem niet kan installeren. er staat ook iets over xorg. die heb ik wel geinstalleerd, maar wat ik ook doe, ik blijf bij het opstarte in een terminal en krijg geen grafische desktop.
    wat doe ik fout?
    Max van Dongen
    rockertjenl op ubuntu frum

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In principe moet het ok werken met xorg. Nadat je alles hebt geinstalleerd moet je bij de prompt het volgend ingeven:
    sudo reboot
    als je nog steeds in de text mode zit, probeer eens startx in te geven. Laat ff weten hoe of wat, zit ook veel op #ubuntu-nl en #ubuntu-nl-offtopic (irc channel op irc.freenode.org)

    succes idzme

    ps: ik heb boevenstaande gedaan met ubuntu 7.10 alternate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vraagje, werkt dit ook met ubuntu server.

    mijn bedoeling is om een

    server in te richten als web / mail / groepware server. maar zou graag een zo simpel mogelijke X sessie willen starten

    ik bdoel dan dus X een WM een gui-txt-editor, een webbrowser, wat configuratie tooltjes en een packet-manager.

    hoewel deze alleen zal moeten booten na je startx hebt getypt en weer gekilled word als je afmeld. moet ie wel zo licht-mogelijk worden.

    ideeen ????

    BeantwoordenVerwijderen