vrijdag 4 juli 2008

LXDE - Lightweight Desktop Enviroment voor Ubuntu

Via de website van www.ubuntugeek.com kwam ik  het bericht tegen van de lichte desktopomgeving: LXDE. Natuurlijk heb ik getracht deze te installeren via de aanwijzingen van de website. OP mijn ubuntu 8.04 desktop pc ging het prim aen kreeg ik netjes bij sessions de keuze voor LXDE. Ook heb ik geprobeerd LXDE te installeren op mijn mini-install van xubuntu (zie eerdere posts) alleen kreeg ik daar de volgende foutmelding:

De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
  lxde: Vereisten: gpicview (>= 0.1.9) maar het is niet installeerbaar
        Vereisten: lxappearance (>= 0.2) maar het is niet installeerbaar
        Vereisten: lxpanel (>= 0.2.7.2) maar het zal niet geïnstalleerd worden
        Vereisten: lxsession-lite (>= 0.3.5) maar het is niet installeerbaar of
                   lxsession (>= 0.3) maar het is niet installeerbaar
        Vereisten: openbox (>= 3.4.6.1) maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Niet-werkende pakketten:
bas@xfce4:~$ 

Maar goed, we geven niet op, want wellicht dat lxde wel een goed alternatief is voor XFCE4, al moet ik wel zeggen dat  XFCE4 voor mij i ieder geval perfect werkt. Voor oudere systemen is Icewm met Rox-filer trouwens een nog sneller alternatief. Distributies die LXDE gebruiken zijn onderandere Tinyme (zie eerdere post). Hierbij nog een screenshot van LXDE: (klik hier voor een grote afbeelding)

LXDE desktop

7 opmerkingen:

  1. Leuke artikelen hier!
    De link boven aan verwijst naar ubuntugeek.nl
    dit moet waarschijnlijk ubuntugeek.com zijn.
    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja klopt, zal het aanpassen, bedankt voor je reactie!!

    Idzme

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is deze distro sneller dan XFCE?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb deze desktop environment geinstalleerd op een oude Ubuntu laptop, en LXDE is een topper! LXDE is maar iets langzamer dan IceWM, maar de functionaliteit van XFCE (die veel trager is)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tip voor de fout bij installeren: Voeg aan je sources.list de repo's van Debian Lenny toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lars,
    dank voor je reactie, ga het gelijk proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen